Automobilovému závodníkovi Žáčkovi pomohlo i odlehčení auta. Vysadil tátu.

Noviny Rozhovor s nejmladším automobilovým závodníkem v ČR -  Michalem Žáčkem z Křenovic. 

Křenovice /ROZHOVOR/ – Za rok přibral sedm kilogramů, což mu nijak nevadilo, protože se na začátek loňské sezony těšil, jak do stoupajících serpentýn závodních automobilových tratí vyrazí ve své škodovce lehčí o sto dvacet kilo. „Táta už zůstával dole na startu," říká stále ještě nejmladší český automobilový závodník Michal Žáček z Křenovic.

Vysvětlete blíže tohle otcovské odlehčení.

Do čtrnácti let se mnou musel povinně jezdit některý z rodičů. Máma sice váží míň, ale táta je nejen můj mechanik, ale i trenér, i když někdy říká, že by se mohl učit ode mne, takže jako spolujezdec sedával on. Od čtrnácti už nemusí, protože ředitelství závodu mně vzhledem ke čtyřem úspěšně odjetým sezonám udělilo výjimku. Svoje patnáctiny jsem oslavil loni v listopadu. Táta a jeho výbava, tedy sedadlo, pásy, výstroj, to je těch 120 kilogramů. U třináctistovky dost citelná zátěž.

Pojďme k závodům. Splnila se vaše předsezonní očekávání?

Beze zbytku. S tak dobrými výsledky jsem ani nepočítal. Já jsem chtěl hlavně dojet v pořádku celý seriál a přinést body do týmové trofeje, což se nakonec podařilo, a dokonce jsem pro tým získal nejvíce bodů. Chtěl jsem si závodů užívat a jezdit tak, aby z toho měli něco i diváci a při svozu mi přibývaly palce nahoru.

Jaké soutěže jste absolvoval a s jakými výsledky?

Především mezinárodní závody do vrchu Maverick Rescue Euro Cup. V kategorii historik do 1 300 ccm jsem skončil druhý a v absolutním pořadí historiků čtvrtý. Kategorii juniorů jsem vyhrál a jako tým jsme obsadili čtvrté místo. Odjel jsem i tři závody Československého autoslalomu, kde jsem byl třetí v juniorské trofeji. Mohlo to být i lepší, ale zúčastnil jsem se jen poloviny závodů, druhá polovina kolidovala s vrchy, kterým dávám přednost.

Který závod považujete za nejvydařenější?

Nejlépe jsem dopadl v prvním závodě v Násedlovicích, kde jsem vyhrál oba závody ve třídě a porazil i několikanásobného vítěze naší kategorie a obsadil třetí místo v historicích absolutně. Ale nejvíce si cením třetího místa ve třídě v posledním závodním dnu sezony v Divákách, který rozhodl o konečném pořadí. V první jízdě jsem zaostával za třetím dvě setiny sekundy, ale ve druhé jízdě jsem mu nadělil vteřinu a bylo rozhodnuto. A to jsme ještě museli v sobotu po prvním tréninku vyměnit spojku.

Kde se vám naopak nejezdí moc dobře?

Problémy jsem měl na slovenských tratích, kde na kluzké silnici na Jankově Vršku pršelo a moje staré slicky (pneumatiky, pozn. red.) sakra hodně klouzaly. A na Pezinské Babě jsem chytil svoje první hodiny, které mě stály asi pět vteřin, a třetí místo bylo v háji.

Co vám dal rok závodnicky?

Určitě jsem zase o kousek dál. Teď už měřím 186 centimetrů a výška kolem 190 je problematická vzhledem k používání přilby, ale myslím, že jsem se s tím už vyrovnal. Rezervy mám ještě v nájezdech do zatáček a na lepších pneumatikách uvidíme, kde se dá ještě co nasbírat.

Jaké máte podmínky pro přípravu?

Především mezi historiky patříme stále k největším amatérům. Naše možnosti jsou velmi omezené, takže do sezony jsem nastoupil jen s výkonnějším motorem, jinak beze změn. Možnosti tréninku v našem okolí jsou velmi omezené, prakticky žádné. Takže ty autoslalomy jsou pro mě příjemným zpestřením doby mezi závody i tréninkem zároveň.

Které soutěže pojedete letos, máte nějaký konkrétní cíl, co se týká umístění?

Pojedu zase Maverick Cup, jiné závody nejsou zatím možné kvůli minimálnímu věku, kterým je šestnáct let. V nové sezoně bych měl mít lepší obutí a novou, už závodní spojku.

V červnu skončíte základní školu. Další si asi budete vybírat s ohledem na možnost závodění.

Chodím do deváté třídy v Křenovicích, kde mně fandí spolužáci a hlavně náš pan ředitel. Pokračovat bych chtěl na strojní průmyslovce v Brně.

4.1.2016

Autor: Zdeněk Vlach

Zdroj: http://vyskovsky.denik.cz/ostatni_region/automobilovemu-zavodnikovi-zackovi-pomohlo-i-odlehceni-auta-vysadil-tatu-20160104.html